Епіграф:
Мозок,
добре влаштований,
коштує більше,
ніж мозок добре наповнений
Монтень
Кабінет перетворюється на «магазин комп’ютерної техніки».
Учні - в ролі реалізаторів та покупців комп’ютерної техніки, рекламодавців, представників компаній по виготовленню комплектуючих та збору комп’ютерів.
Засвоєння нових понять, аналіз та закріплення відбувається у ході ділової гри.
Зміст деяких понять учні засвоюють, аналізуючи: певні ситуації, випадки з життя, питання, з якими стикаються люди у таких ситуаціях; інтереси людей, життєві погляди, позиції. Такі ситуації можуть аналізуватись учнями індивідуально, в парах, в групах або піддаватись аналізу в загальному колі.
Учні вчаться ставити запитання, відрізняти факти від думок, виявляти важливі та другорядні обставини, аналізувати та приймати рішення.
2-3 найбільш переконливих аргументи з кожної сторони щодо вибору комп’ютера в цьому магазині, саме цього комп’ютера. Це може бути фраза «з однієї сторони..., але з іншої...». При виборі запитання потрібно ставити такі, що вимагають відповіді «так» чи «ні».
Представник магазину повинен ознайомити покупця із всіма комп’ютерами, зупинитись на тих, які зацікавили покупця, дати повну характеристику окремим пристроям, навести сильні аргументи «за» і «проти» і зуміти налаштувати так до себе покупця, щоб він зробив чіткий вибір наприкінці.
Учні розбиваються на групи за ролями.
За наданими вчителем посиланнями кожна група учнів повинна ознайомитися з інформацією, що міститься в мережі Інтернет, опрацювати її, вибрати цікаву для себе відповідно своєї ролі.
Учням-представникам магазинів необхідно ознайомити зі своєю інформацією інших однокласників-покупців.
Потрібно врахувати ситуацію, коли до магазину прийшов один покупець, тоді потрібно говорити тільки з однією особою. Але завдання полягає в тому, щоб поділитися своєю інформацією з іншими учнями теж, та й самому дізнатися про нові надходження, що в світі нового на світовому ринку комп’ютерної техніки.
Треба уважно слухати інформацію інших, намагатися отримати і запам'ятати якомога більше інформації, за необхідності зробити короткі нотатки, навіть, перевтілитись у «іншу роль».
Реагувати можна по-різному.
Практика допоможе учням почувати себе впевненіше при проведенні таких вправ і знаходити правильний вихід із життєвих ситуацій.
Коли всі поділилися та отримали інформацію, покупець повинен розповісти у класі, про що він дізнався, вибираючи для дому чи офісу комп’ютер від представників магазинів, фірм чи таких самих покупців, та порекомендувати іншим придбати саме такий комп’ютер, як і придбав сам.
У даному випадку рольова гра використовується не тільки для отримання конкретних навичок, а ще й для отримання нових, невідомих раніше знань.
Серед покупців:
- ті, хто хоче придбати окремо запам’ятовуючи пристрої: диски, флеш-пам’ять; принтери, окремо монітор, відеоадаптер, відеопам’ять; мультимедійне обладнання (мультимедійний проектор, мультимедійна дошка); комунікаційні пристрої (концентратори, комутатори, модеми, мережні карти);
- ті, хто хоче купити комп'ютер для дому чи офісу;
- ті, хто хоче підвищити працездатність наявного комп'ютера.
Розігрування цієї життєвої ситуації за ролями допоможе учням виробити власне ставлення до неї, набути досвіду шляхом гри, сприяє розвитку уяви і навичок критичного мислення, вихованню спроможності знаходити й розглядати альтернативні можливості дій, співчувати іншим.
Учням надається достатньо інформації, щоб вони могли переконливо виконувати свої ролі і, одночасно, вчитися (це і додаткова література, комп’ютерні журнали, відповідні ресурси Інтернет).
Вихід учнів із ролей
Для цього проводиться детальне обговорення ситуації.
Бажано, щоб кожен учасник відповів на запитання:
— Як ви себе почували в тій чи іншій ролі?
— Що подобалось під час гри, а що—ні?
— Чи бували ви самі в подібній ситуації?
— Чи була вирішена проблема? Чому? Як вона була вирішена?
— Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?
— Чи доводилося вам потрапляти в подібну ситуацію?
— Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
Висновки
Ретельне обговорення й міркування учнів з приводу того, що відбувалось під час уроку.
Поглиблений аналіз учасниками та «спостерігачами» набутого досвіду, їхніх думок та почуттів.