Різноманітні ситуації слугують для учнів конкретними прикладами для ідей та узагальнень, забезпечують основу для високого рівня абстрагування та мислення, демонструють людські почуття та емоції, зацікавлюють учнів та захоплюють їхню уяву, допомагають пов'язати навчання з досвідом реального життя, дають шанс реального застосування знань.
Готуємо заздалегідь випадок, який будемо опрацьовувати на уроці з учнями: магазин комп’ютерної техніки, до якого прийшли для того, щоб придбати комп’ютер (краще декілька магазинів – є вибір товару). Обов'язково мають бути дві конфліктуючі сторонни (батьки й діти, клієнти, реалізатори), позиції, інтереси яких суперечать одна одній. Відповідно ролі учні готують рекламу, візитки, карти магазину та його місцезнаходження.
Ситуація повинна бути подана таким чином, щоб дотримувався баланс інтересів сторін (тобто кожна з них мала підстави для захисту своєї позиції). Таким чином учні можуть краще зрозуміти сьогоднішню соціальну ситуацію, а також свої внутрішні цінності. Учні вчаться займати позицію, наводити обґрунтовані аргументи на захист своєї позиції та розуміти логіку й обґрунтування позицій інших (для ускладнення процесу мислення без висловлення крайніх думок і з поважним ставленням до точки зору інших).