З'ясування сутності поняття «інформатика» - від моменту його виникнення до сьогодення - є досить цікавим, пізнавальним, корисним і багатоаспектним процесом.
- Вважається, що основними першоджерелами, родоначальниками інформатики стали дві науки — документалістика та кібернетика.
- Як відомо, термін «інформатика» походить від французького слова informatique, утвореного в результаті об'єднання слів information (інформація) та automatique (автоматика):
інформатика = інформація + автоматика
- Тобто сутнісним значенням терміну «інформатика» є автоматичне опрацювання інформації, а у сучасному розумінні — опрацювання інформації за допомогою різноманітних електронно-обчислювальних засобів.
- Окрім Франції, термін «інформатика» використовується у низці країн Східної Європи. Разом з тим, більшість країн Західної Європи та світу, зокрема, США, використовують інший термін — Computer Science (наука про обчислювальну техніку або наука про комп'ютерні засоби).
- Поступово без лексичної зміни терміна «інформатика», його сутнісне розуміння стало розширюватися. Зокрема, воно стало еквівалентним назві фундаментальної природничої науки, що вивчає процеси обробки й передачі інформації.
-«галузь науки, що вивчає структуру і загальні властивості наукової інформації, а також питання, пов'язані із збиранням, зберіганням,
пошуком, переробкою, перетворенням і використанням інформації в найрізноманітніших сферах людської діяльності»
( «Основи інформатики і обчислювальної техніки»1985/86 навчальний рік)
- один із основоположників і терміна, і власне галузі знань «інформатика» В.М.Глушков
- Інформатика — наука про закони і методи збереження, накопичення, вимірювання (оцінки), перетворення та передачі інформації з застосуванням математичних засобів та електронно-обчислювальної техніки. [Тлумачний російсько-український словник основ інформатики і обчислювальної техніки (Основні терміни і термінологічні вирази шкільної інформатики)/ Укладачі Я Л .Вовк, В.М.Євладенко, О.І.Мороз, А.Г.Олійник, Ю.С.Рамський; Під ред. Ю.С.Рамського. - К.: РНМК, 1991].
- Інформатика — це наука про інформацію та інформаційні процеси в природі та суспільстві, методи та засоби одержання, зберігання, обробки, передачі, опрацювання, використання, захисту інформації та управління інформаційними процесами [Шестопалов Є.А. Інформатика. Базовий курс. 7 клас. Навчальний посібник. - Шепетівка: Аспект, 2006. ]
- Інформаційний підхід у дослідженні світу реалізується в межах інформатики, комплексної науки про інформацію та інформаційні процеси, про апаратні і програмні засоби інформатизації, про інформаційні і комунікаційні технології, а також про соціальні аспекти процесу інформатизації [Угринович Н.Д. Информатика и информационные технологии. Учебник для 10—11 классов. — М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2003.].
- У Концепції Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл (проект)/ В.О.Огнев'юк, В.Ю.Биков, М.І.Жалдак, Ю.О.Дорошенко, Ю.О.Жук, Г.Г.Науменко, В.Д.Руденко, В.В.Самсонов. - Комп'ютер у школі та сім'ї. - 2000. зазначається, що «інформатика — це наука про інформацію та інформаційні процеси в природі та суспільстві, методи та засоби організації, одержання, зберігання, обробки, транспортування інформації та управління інформаційними процесами.»
- Інформатика — динамічна наука, що інтенсивно розвивається та суттєво впливає на розвиток інших наук і технологій. Вона перетворюється із суто технічної у фундаментальну суспільнозначущу науку.
- Інформатика почала формуватися в 70-ті роки XX століття як наукова база використання електронних обчислювальних машин в управлінні, науці, проектуванні, виробництві, освіті, сфері послуг тощо.
- У інформатиці мова йдеться перш за все про спеціальні інформаційні системи, засновані на ЕОМ і які реалізують машинні інформаційні технології, іншими словами, інженерну обробку знань.
Сучасний період розвитку суспільства характеризується потужним впливом на всі його процеси великого розмаїття інформаційних технологій, які проникають у всі сфери людської діяльності. Це період переходу світової спільноти до інформаційного суспільства, основою якого є інформатизація усіх аспектів життєдіяльності людини. У свою чергу, базою інформатизації суспільства є інформатика, вся її багатопрофільна індустрія.
- У структурі сучасної інформатики можна виділити області наукових досліджень, інженерних розробок, виробництва електронно-обчислювальної і інформаційної техніки, інформаційного забезпечення та обчислювальних послуг. Усі ці галузі тісно взаємопов'язані між собою. Єдність науки, техніки та виробництва в інформатиці проявилася в її організаційних формах.
- У посібнику Информатика в понятиях и терминах/ Г.А.Бордовский, В.А.Извозчиков, Ю.В.Исаев, В.В.Морозов; Под ред. В.А.Извозчикова. — М.: Просвещение, 1991- всю структуру інформатики, її теоретичної і прикладної частин можна розглядати, по-перше, як галузь народного господарства. По-друге, як фундаментальну природничу науку, що вивчає процеси передавання і обробки інформації. По-третє, як наукову дисципліну, що вивчає закономірності й моделі інформаційних комунікацій у політичних, соціально-економічних, науково-педагогічних, промислово-технічних та військовій областях.
- У підручниках з інформатики за редакцією проф. Н.В.Макарової міститься таке означення: «Інформатика — сфера людської діяльності, пов'язаної з процесами збереження, перетворення, передавання інформації за допомогою комп'ютерних засобів» Информатика. 6—7 класс/ Под ред. Н.В.Макаровой. — СПб: Питер Ком, 1998.
- Інформатика досить наближена до технології, тому її нерідко називають ще й інформаційною техонологією (с.19). Інформатика — практична наука.
Премет інформатики складають такі поняття: апаратне забезпечення засобів обчислювальної техніки; програмне забезпечення засобів обчислювальної техніки; засоби взаємодії (інтерфейс) апаратного і програмного забезпечення; засоби взаємодії людини й програмного забезпечення. Основною задачею інформатики є систематизація прийомів і
методів роботи (взаємодії — інтерфейсу) з апаратними і програмними засобами обчислювальної техніки.
- За підручником Каймин В А. Информатика. — М.: ИНФРА-М, 2001, який на конкурсі підручників у 1999 році Міністерства освіти Російської Федерації з дисципліни «Інформатика» для вищих навчальних закладів посів перше місце у наведених означеннях та поясненнях зафіксовано зміну сутнісного розуміння поняття «інформатика» — від науки до галузі людської діяльності - та звернення уваги на неможливість існування інформатики без комп'ютера:
«Інформатика — нова інформаційна індустрія та наукова дисципліна, пов'язана з використанням комп'ютерів і мережі Інтернет.
«Інформатиці — п'ятдесят років як науці та індустрії».
«Особливістю інформатики є те, що розв'язування задач має відбуватися на ЕОМ».
«Вивчення інформатики як навчальної дисципліни вимагає роботи на ЕОМ. Інформатика без ЕОМ - це нонсенс, схожий на навчання грі на фортепіано без фортепіано (навчання плавати без води)»
«Вищим рівнем вивчення інформатики вважається оволодіння технологією розв'язування професійних задач за допомогою ЕОМ»
- «Сучасна інформатика включає в себе, крім усього, сукупність знань, на основі яких проектуються нові інформаційні технології, і це забезпечує подальший розвиток, в першу чергу, самої ж інформатики, прискорюючи тим самим прогрес суспільства в цілому»(М.З.Згуровський)
За підручником (Інформатика. 9 клас. Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько) - с.30-31
Підсумок:
То що ж являє собою сучасна ІНФОРМАТИКА?
Яким має бути її означення відповідно до нинішніх реалій?
Загальногрупове (технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко,- по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію). Слово тому, хто отримує «уявний» мікрофон. Учні повинні говорити лаконічно й швидко (не > 0,5-1 хвилин).
Відповіді не коментуються і подані відповіді не оцінюються. Оцінюються ті учні, які підійшли творчо до уроку, до його підготовки, активно працювали на уроці.
За Ю.Дорошенко. Інформатика: еволюція поняття. Інформатика. №33-34(417-418), вересень, 2007. Шкільний світ:
Інформатика - це комплексна багатокомпонентна галузь людської діяльності - наука, інженерія (техніка, виробництво, технологія, освіта тощо), пов'язана з вивченням структури й загальних властивостей інформації та з методами, засобами, процесами і технологіями генерації (створення), отримання (приймання), фіксації, зберігання, накопичення, захисту, відтворення (відображення), використання, обробки (пошуку, сортування, фільтрації тощо), перетворення, представлення, передавання інформації та управління такими процесами за допомогою електронно-обчислювальних засобів.
Сучасна україномовна практика свідчить, що сутнісне значення терміна «інформатика» втрачається в утворених від нього словах. Найбільше поширення отримали словосполучення, де ключовим є слово «інформаційні» - «інформаційні технології», «інформаційні процеси», «інформаційні системи» тощо.